FRANCAISPOLSKIDEUTSCHENGLISHCESKYNávrat na hlavní stranu PRAHA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ KRAJ VYSOCINA PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ STREDOCESKÝ KRAJ JIHOCESKY KRAJ PLZENSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ
Návrat na hlavní stranu

Fulltext
Království perníku

Malý okruh mikroregionem Černé lesy [ Cyklotrasa ]

Trasu připravilo sdružení obcí Mikroregion Černé lesy ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Vysočina. Navazuje na stávající síť cyklotras s přihlédnutím k PROGRAMu 2000 Lesů ČR a.s. Délka okruhu je 43,3 km, povrch od kvalitních asfaltových silnic až po polní a lesní komunikace, takže vhodné je kolo trekingové, popř. horské, silniční nedoporučujeme.

Ideálním místem pro start jsou Okříšky, neboť je zde nádraží, kam se cykloturisté pohodlně dostanou vlakem a potom nasednou na kola. Po vyjetí z nádraží vede trasa doleva směrem na Přibyslavice po kvalitní silnici III. třídy. Následuje kilometrový prudký sjezd a vjíždí se do Přibyslavic, starobylé obce, která byla do 13. století zeměpanským centrem (první zmínka v roce 1224). Za zhlédnutí stojí kostel Panny Marie s románským jádrem ze 13. století, barokně rozšířený v 18. století. Dále trasa pokračuje po užší silnici s horším povrchem do Čichova, kde se před železničním podjezdem odbočí doleva. Po průjezdu částí obce končí asfaltka a vjíždí se do lesa. Hliněná lesní cesta mírně stoupá pod kopec Jalovec, kde se nachází rekreační středisko a pastvina s ohroženými druhy rostlin. Trasa míjí spodní stanici lyžařského vleku, koupaliště a pokračuje k hájence Vápenice, kde odbočuje kolem rybníčku doprava a vede do mírného kopečka lesem. Charakter cesty se mění na kamenitý a trať je značně rozbitá.

Po vyjetí na asfaltovou lesní komunikaci odbočíme do lesa ke zbytkům hrádku Střeliště, který ve 13. století střežil přístup k Přibyslavicím. Z opevnění mnoho nezbylo, již v 16. století je uváděn jako pustý, ideální místo o odpočinku a občerstvení. Vrátíme se na asfaltku a pokračujeme doprava - po několika stech metrech dojedeme k silnici třetí třídy. Dáme se opět doprava a trasa nás dovede do Radonína. Po průjezdu a prudším stoupání se nad obcí sjíždí na asfaltovou lesní komunikaci. U malého rybníčku odbočíme doleva a pokračujeme do mírného kopce lesem až k hájence Černé lesy. Povrch komunikace je celkem kvalitní. Na rozcestí se dáme doleva a po kamenité polňačce sjíždíme do Brtnice. Cesta je v dosti špatném stavu, je nutno věnovat pozornost řízení. Pro pěkný pohled na městečko pod sebou je lepší zastavit.

Trasa vede na náměstí v Brtnici, kde se nachází Hofmannův dům s muzeem tohoto brtnického rodáka, vídeňského architekta. Dále je zde několik restaurací k občerstvení. První zmínka o Brtnici je z roku 1234, nachází se zde renesanční zámek s rozsáhlým opevněním a zahradou, bohužel vzhledem ke špatnému stavu nepřístupný. Dále je ve městě několik morových sloupů, dva barokní mosty se sochami, barokní kostel, bývalý klášter, dnes dům s pečovatelskou službou a řada barokních i renesančních domů. Z náměstí vede trasa přes most kolem kostela do kopce, u kláštera se odbočí vpravo a pokračuje nad zámkem. Následuje odbočka vlevo kolem rybářských sádek. Kvalita asfaltového povrchu se zhoršuje hlavně po odbočce vlevo na Jestřebí. Vystoupáme na Brtnický vrch (646 m n.m.), odkud je krásný rozhled po okolí. Při následném prudkém sjezdu je třeba věnovat zvýšenou pozornost výmolům ve vozovce. V Jestřebí odbočíme doprava na silnici III. třídy a pokračujeme do kopce na rozcestí a dále směrem na Třešť.

Po několika stech metrech odbočuje trasa doleva na kvalitní lesní komunikaci, která nás dovede lesy plnými hub k zámečku Aleje, bohužel na soukromý pozemek není přístup. Cesta pokračuje dál, postupně se zhoršuje kvalita a po vyjetí z lesa se mění na kamenitou polňačku. Sjíždí k samotě Karlín, kde je možno odbočit doleva a podívat se k rekreačnímu rybníku Zlatomlýn. Dále se jede po polní cestě až do Opatova, kde jsou dva kostely - katolický a pravoslavný. Po projetí Opatova vede cesta po silnici III. třídy na Heraltice, nejprve do kopce a potom dlouhým prudkým sjezdem. Povrch není příliš kvalitní a ve sjezdu je řada prudkých zatáček, takže je třeba věnovat se řízení. Pod kopcem je hájenka a rekonstruovaný objekt Vodárenské akciové společnosti - stojí za zhlédnutí včetně přilehlého pozemku. Již po rovině se dostáváme do Heraltic, kde je pěkný kostel a sochy sv. Jana a sv. Floriána, patrona hasičů. Závěrečný sjezd po kvalitní asfaltce kolem koupaliště přivádí trasu zpět do Okříšek. O těch je první zmínka z roku 1371, je zde gotický kostel barokně upravený a renesanční zámek. Ten je bohužel ve špatném stavu a začíná probíhat rekonstrukce celého areálu. V obci je několik restaurací pro občerstvení.