FRANCAISPOLSKIDEUTSCHENGLISHCESKYNávrat na hlavní stranu PRAHA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ KRAJ VYSOCINA PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ STREDOCESKÝ KRAJ JIHOCESKY KRAJ PLZENSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ
Návrat na hlavní stranu

Fulltext
Království perníku

Mladějovská šamotka [ Historie (archivní dokument) ]

Lupek se v Mladějově těží od roku 1862, roku 1898 byly postaveny dvě pece, roku 1900 další tři. Jinak se lupek až do sedmdesátých let pálil v klasických či postupných milířích. Vypalovalo se i na Hřebči, počet pecí v dobách největšího provozu dosáhl stovky. Roku 1930 byla postavena nová třídírna vypáleného materiálu a podstatně rozšířena násypka do normálněrozchodných vozů. Roku 1965 byly v Mladějově zapáleny čtyři nové ocelové šachtové pece ( vytápěné plynem ), kvůli nimž byla v závodě vybudována dlouhá odstavná kolej na výsypku materiálu. V pecích se vypaloval i lupek přivážený odjinud po železnici, od nádraží k pecím vedl pásový dopravník.

V roce 1919 byla postavena elektrárna s parním strojem o výkonu 180 k. Ten poháněl generátor na napětí 1000 V. Plné napětí bylo přivedeno k dolům na Hřebči a do dílny závodu, nízkým napětím se odsvětlovala fara, škola, kostel a hasičská zbrojnice ve vsi. Na přelomu let 1965 - 1966 skončil provoz elektrárny a byla zastavena i těžba místního nekvalitního uhlí. Budova elektrárny dodnes stojí vlevo za vrátnicí šamotky, využívá se jako sklad. V Mladějově se zachovala původní výtopna parních lokomotiv, přesný rok její stavby zatím není známý. Kolaudační zápis je až z roku 1924, ale dráha byla v provozu už v roce 1918 nebo začátkem roku 1919, jinak by asi nemohl být zahájen provoz elektrárny. Výtopna byla později prodloužena, což způsobilo menší komplikace při zajíždění delších lokomotiv. Do výtopny se totiž zajíždí úvraťově. Kusá kolej končí na náspu před vrátnicí, což bylo v minulosti příčinou několika kuriózních nehod. Při jedné z nich sjela prý nebržděná lokomotiva BNE 50 až k vrátnici. Úvraťové napojení výtopny a dvou dílen však vytvořilo velmi zajímavé čtyřkolejné nádražíčko, které přivítá návštěvníka hned po vstupu za vrátnicí mladějovské šamotky. Nový areál MPŽ bude návštěvníkům sloužit rozhodně lépe. Exkurze menších skupin do objektů šamotky je však po dohodě možná. Kolejová síť v šamotce prodělala za osmdesát let provozu mnoho změn. V souvislosti s ukončením provozu elektrárny a mlýna na uhlí bylo zrušeno jejich kolejové naspojení. Měnila se i kolejová síť třídírny vypáleného materiálu. Po dostavění vysokých pecí byla zřízena kolej k výsypce surového materiálu. Nejvíce změn prodělala kolejová síť po ukončení pravidelného provozu dráhy - byla postavena přeložka tratě k výtopně a začal se stavět nový areál MPŽ.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.mpz.cz

AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 14.03.2005 v 13:20 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule