FRANCAISPOLSKIDEUTSCHENGLISHCESKYNávrat na hlavní stranu PRAHA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ KRAJ VYSOCINA PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ STREDOCESKÝ KRAJ JIHOCESKY KRAJ PLZENSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ
Návrat na hlavní stranu

Fulltext
Království perníku

114 Lovosice - Louny - Postoloprty [ Železniční trať ]

Železniční trať Lovosice–Postoloprty, v jízdním řádu označená číslem 114, je železniční trať o délce 46 km z Lovosic přes Čížkovice, Libochovice, Louny do Postoloprt. Historicky sestává ze tří tratí, nejstarší Lovosice–Libochovice, nejmladší Libochovice–Louny a v roce 2007 nově připojené trati Louny–Postoloprty. Nejstarší, 14 kilometrů dlouhá trať z Lovosic do Libochovic vznikla jako lokálka obsluhující cukrovary v Lovosicích, Sulejovicích a Libochovicích. Byla otevřena 22. října 1882. Na trati byly kromě koncových stanic ještě nádraží v Čížkovicích a v Chotěšově, zastávky Sulejovice a Úpohlavy a nákladiště Slatina-Klapý, které sloužilo k nakládce řepy. Do zmíněných cukrovarů vedly vlečky. V Lovosicích byla postavena výtopna a v Lovosicích a Libochovicích byly vybudovány vodárny, které obsluhovaly parní lokomotivy. Druhá, 20 kilometrů dlouhá trať z Loun do Libochovic byla otevřena 10. května 1902. Nechalo ji vystavět město Louny, aby získalo spojení na hlavní trať z Prahy do Děčína. Obdrželo na ní dotaci od Zemského výboru 1 966 000 korun. První změnou na trati bylo 19. prosince 1898 otevření trati Čížkovice–Obrnice, která se ke stávající trati připojovala v Čížkovicích. Na této trati byl zastaven provoz 9. prosince 2007, v současnosti ji vlastní a provozuje AŽD Praha. 12. října 1907 byla otevřena trať Vraňany–Libochovice. Na této trati byl zastaven provoz pravidelných osobních vlaků od 10. prosince 2006 a nepočítá se s jeho obnovením. V roce 1918 byla trať ještě stále rozdělená. Část z Lovosic do Libochovic nesla označení 5.  Část z Libochovic do Loun byla součástí trati 72c z Jenšovic (dnešní stanice Vraňany) do Loun. Část z Loun do Postoloprt měla označení 72e. Obě části tak byly postranními tratěmi trati z Prahy do Mostu a dále do Moldavy. Během druhé světové války v roce 1944 byla trať z Lovosic do Čížkovic součástí sudetské (a tedy německé) trati z Lovosic do Obrnic a nesla označeni 167b, trať z Čížkovic do Loun nesla společné označení 506f, a byla tak postranní tratí protektorátní trati z Prahy do Lovosic. Trať z Loun do Postoloprt byla opět sudetská a nesla označení 167a. Trati 167a a 167b byly postranními tratěmi trati z Duchcova do Mladotic. Traťový oddíl z Loun do Postoloprt o délce 12 km, který do té doby měl číslo 127, byl k traťovému oddílu 114 připojen 8. prosince 2007. Zatímco původní trať 114 byla usnesením vlády s účinností od 1. července 1996 vyčleněna jako regionální dráha, původní trať 127 je součástí celostátní dráhy. Výškový profil trati ve směru od Lovosic do Postoloprt Trať na dvou místech překonává řeku Ohři. Mezi Úpohlavami a Chotěšovem pod Hazmburkem trať stoupá až do nadmořské výšky 200 m. [zdroj]

UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Železniční trať
AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 2, 12.12.2021 v 23:31 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule