FRANCAIS POLSKI DEUTSCH ENGLISH CESKY Návrat na hlavní stranu PRAHA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ KRAJ VYSOCINA PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ STREDOCESKÝ KRAJ JIHOCESKY KRAJ PLZENSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ
Návrat na hlavní stranu

Fulltext

Příběh studentky završil II. Sympozium Siločáry duše dítěte

Tisková zpráva - Příběh studentky Katky završil II. Sympozium SILOČÁRY DUŠE DÍTĚTE v Chrudimi

V čase sobotního celodenního Sympozia, které proběhlo v sobotu ve Splečenském domě v Chrudimi, měli účastníci možnost k diskusi a k výměně zkušeností při vedení dětských folklorních souborů. Mezi lektory se téma Siločar, které působí na duši dítěte, rozpoutala diskuse již předcházející podvečer.

Každý z nich přinesl jiný pohled, jinou formu své rozpravy, jiné metody k zapojení účastníků. Vytvořili tím sami motivační prostor pro sebe samé. Tuto atmosféru aktivně přenesli i do druhého dne, kdy na Sympozium přijelo na 40 účastníků z celé republiky.

Setkání otevřel výklad pojmů k tématu, komentář o cílech a funkcích folklorního souboru.
V duchu citátu Johna Locka: "Dětská duše je nepopsaná tabule" seznámila PhDr. Alena Schauerová přítomné s filosofií tématu, s empirickými výzkumy ve folklorních souborech a s pozitivními i negativními prvky, které děti v souborech ovlivňují.

Jiří Urban, tanečník, choreograf a vedoucí dětského souboru, stejně jako MgA. Martin Krajňák, uváděl ve své rozpravě především praktické zkušenosti, jak děti provokovat, motivovat, zapojovat je aktivně do činností souborového života. Jiří kladl velký důraz na "tvorbu party", Martin na spolupráci a působení folklorního souboru na rodiče dětí.

Mgr. Vlastimil Ondra, učitel a pedagog, uvedl ve svém příspěvku možnosti, jak propojit přirozenost dětského projevu s dosud živými tradicemi venkovského prostředí, jak lze ovlivňovat rodičovskou základnu prostřednictvím činností dětí. Školní výuka a osnovy umožňují cestu k lidovým tradicím, úlohou pedagoga je tuto cestu dětem nastínit a přirozeně je nechat objevovat další prostory. (Výpravy k tajemnosti domova, Výpravy do kraja, Hledání prastaré noty ....)

Siločáry duše dítěte odkryly absenci příležitostí k výměně názorů mezi odborníky na straně jedné a praktiky na straně druhé, zkušenými vedoucími i začínajícími aktivisty v oblasti dětského folkloru. Inspirativní diskuse otevřela nové pohledy, motivovala aktéry Sympozia k širšímu pohledu na vedení dětského folklorního souboru v 21. století.

Celé setkání završila v odpoledních hodinách Kateřina Kubíková, 19-ti letá studentka, nedávná členka dětského folklorního souboru. Příspěvek připravila jako svůj příběh. Svým vyprávěním potvrdila, že siločáry, které působí na duši dětských členů folklorních souborů, lze ovlivnit pozitivním směrem, pokud se vedoucí soustředí na osobnost každého dítěte, pracuje s širším okolím (rodina, sourozenci, škola), nechá děti připravovat vlastní aktivity nad rámec souborového života.

Většina účastníků vyjádřila uspokojení nad možností se Sympozia zúčastnit. V diskusním prostoru zazněly podněty pro další obdobná setkání. A tak hodnocení celé akce lze shrnout do následujících slov: "Siločáry duše dítěte začaly působit ..."

Radka Ehrenbergerová

Zveřejněno 28.02.2010 v 21:28 hodin
Copyright 1998-2019 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule